• Vragen

vragen

Veelgestelde vragen

Daihatsu garandeert dat een nieuwe Daihatsu vrij is van defecten, fabricagefouten en materiaalfouten (ook met betrekking tot de lak) gedurende een periode van drie jaar en met een maximum van 100.000 kilometer. Verder zijn de metalen delen van de carrosserie gegarandeerd tegen doorroesten van binnenuit gedurende de eerste acht jaar, zonder kilometerbeperking.

Voor originele Daihatsu-accessoires geldt een garantieperiode van drie jaar zonder kilometerbeperking. Voor originele Daihatsu-vervangingsonderdelen is dat drie jaar zonder kilometerbeperking. 

Ja, dat kan. En nog heel voordelig ook. Hoe u wilt financieren is natuurlijk afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Daarom biedt de Daihatsu verdeler u verschillende financieringsmogelijkheden.

Als u na een paar jaar uw Daihatsu wilt inruilen, dan kunt u dat natuurlijk overal doen. U zult voor uw auto hoogstwaarschijnlijk het meeste terugkrijgen als u hem inruilt bij een Daihatsu verdeler.

U bent natuurlijk vrij om te kiezen bij welk garagebedrijf u uw Daihatsu voor onderhoud en reparatie aanbiedt. Maar als u de auto niet bij een officiële Daihatsu verdeler aanbiedt voor onderhoud en reparatie (en bij aanschaf van een niet door de Daihatsu verdeler onderhouden auto), dan bestaat de mogelijkheid dat de mekanieker geen gebruikmaakt van originele onderdelen, gereedschappen en reparatie-instructies. Verder is het mogelijk dat bepaalde kwaliteitsverbeterende maatregelen niet aan uw Daihatsu worden of zijn uitgevoerd. Hieruit voortvloeiende garantieverzoeken kunnen wij niet accepteren en worden daarom afgewezen.

 

Daihatsu's hebben iedere twaalf maanden of 10.000 kilometer (wat het eerst komt) een onderhoudsbeurt nodig. In het Service & Garantieboekje dat bij de auto geleverd is, staat het onderhoudsschema beschreven.

Mocht tijdens de onderhoudsbeurt blijken dat een reparatie nodig is, of iets vervangen moet worden, dan informeert de Daihatsu verdeler u vooraf over de extra kosten. Pas als u toestemming hebt gegeven, worden de werkzaamheden uitgevoerd. Kortom: bij de Daihatsu verdeler zit u goed voor onderhoud en reparatie.

Daihatsu bestaat nog wél, maar heeft in 2011 besloten om geen nieuwe auto's meer in Europa te leveren. Als een volledige dochteronderneming van Toyota levert het merk in zijn thuisland Japan jaarlijks 600.000 nieuwe Daihatsu's af.

De auto's voor Europa werden speciaal gebouwd. Denk hierbij aan zaken als het stuur, dat aan de linkerzijde moet zijn gemonteerd, en de motoren die in Europa krachtiger moeten zijn. Ook zijn Europese autokopers niet gecharmeerd van beige vloerbekleding, stoelen en dashboarden, terwijl die kleur in Japan wél populair is. Omdat in Europa slechts rond de 40.000 nieuwe Daihatsu's per jaar verkocht werden en de concurrentie steeds heviger werd, heeft de fabrikant het besluit genomen zich uit Europa terug te trekken wat betreft de verkoop van nieuwe auto's.

De transportkosten bedroegen veelal zo'n 10 procent van de consumentenprijs van de auto. De concurrentie die in Europa produceert, heeft veel minder transportkosten per auto.

In landen als Duitsland en Nederland verkocht Daihatsu echter prima. Als Daihatsu in heel Europa dergelijke verkoopcijfers had behaald, dan had het merk zich ook niet uit Europa teruggetrokken.

Nee, dat gebeurt niet.

De Daihatsu-fabriek garandeert de onderdelenvoorziening zeker nog tot 2029. Dan zijn de laatst afgeleverde auto's 16 jaar oud en het is niet te verwachten dat nog veel onderdelen nodig zijn. Ook na 2029 blijven er in Europa nog mogelijkheden om aan onderdelen te komen.

Voor de Benelux is Daihatsu Service Benelux de distributeur van de onderdelen. Daihatsu Service Benelux is onderdeel van de Louwman Group. 

U kunt bij de Daihatsu verdelers bij u in de buurt terecht voor onderhoud en onderdelen.

Terugroepacties worden uitgevoerd in opdracht van de fabrikant, Daihatsu dus. U wordt dan gevraagd contact op te nemen met uw Daihatsu verdeler, voor een kosteloze preventieve controle aan uw auto of voor het vervangen van een onderdeel.

We onderscheiden twee soorten terugroepacties, elk met zijn bijbehorende werkzaamheden. De eerste soort terugroepacties gaat om aanpassingen die niets met veiligheid te maken hebben. De tweede soort terugroepacties heeft wél met veiligheid te maken.

In het eerste geval voert de Daihatsu verdeler de nodige aanpassingen uit tijdens de reguliere onderhoudsbeurt. Voor de tweede categorie, waarbij de veiligheid een rol speelt, krijgt u altijd een officiële uitnodiging. Het DIV geeft daarvoor de adressen van de eigenaren van de betreffende auto's door aan Daihatsu Service Benelux en die stuurt u een brief.

Het is dus verstandig om uw auto aan te melden, zodat we u kunnen informeren als een kosteloze aanpassing van de eerste categorie noodzakelijk is. Als we niet weten wie de eigenaar van een Daihatsu is, kunnen we de juiste persoon niet informeren. De aanpassingsacties zijn geldig gedurende een periode van twaalf maanden. Daarna zijn de kosten voor rekening van de eigenaar.

Ja, dat klopt. Daihatsu in Japan is springlevend en brengt steeds nieuwe modellen op de markt. Maar die worden niet met het stuur aan de linkerkant gemaakt.

Natuurlijk wordt de waarde van een voertuig voor een zeer groot deel bepaald door zijn betrouwbaarheid en zuinigheid. En dat zijn nu juist de zeer sterke punten van Daihatsu.

Jaar na jaar zijn Daihatsu's in allerlei pechstatistieken uitgeroepen tot megabetrouwbaar en zuinig.

Uw Daihatsu verdeler ruilt uw auto graag in en levert u graag een gebruikte auto of nieuwe auto van het door u gewenste merk en model. Ga bij de Daihatsu verdeler langs en laat hem een vrijblijvende taxatie of een inruilvoorstel doen.